četvrtak, 24. studenoga 2016.

„Nebeska“ župa u kojoj se i Uskrs dočekuje pod snijegom


U jednoj biskupiji mogu postojati gradske i seoske zajednice vjernika, kao i one zabačene nasuprot kojih se nalaze one uz glavne prometnice. U neke se češće ide, a u druge, pak, rjeđe, a sve zavisi od toga je li do njih teško doći. Jedna od onih župa u kojima redakcija obnovljenog Tjednika nije nikada bila su Dobretići, selo u istoimenoj općini koje se nalazi 20-ak kilometara od Jajca u tzv. Pougarju. Riječ je o najvrletnijoj i najnepristupačnijoj „živoj“ župi u Vrhbosanskoj nadbiskupiji smještenoj na 1200 metara nadmorske visine. Pougarje, ukotvljeno između najviših dijelova planine Ranča na jugu, Vlašića na istoku i rijeke Ugar na sjeveru, prostor je gdje zima zaista pokazuje svoje zube i traje po osam mjeseci...

 
U Dobretiće je lako doći ako znate put i imate smjernice gdje u pravom trenutku sići s glavne prometnice. Dolazeći iz pravca Donjeg Vakufa, potrebno je 3 - 4 kilometra poslije Jajca, ne ulazeći u sam grad, skrenuti desno i voziti se oko pola sata slijedeći prometne znakove. Postoji i prometnica iz Travnika, ali dobrim dijelom nije asfaltirana pa se ne preporuča osim lokalcima. 

Put k odredištu je veoma jednostavan. Od skretanja s glavne prometnice samo se ide uzbrdo i prati dobro asfaltiranu cestu koja u pojedinim područjima nakratko postaje makadam. Kako kuće bivaju rjeđe, tako pokrivač snijega raste, a prometnica s trima trakama povremeno biva sužena na samo jednu. 

Polusatno uspinjanje se završava prijevojem na kojemu se sa strana ceste može vidjeti i do dva metra nanosa snijega. Ili je riječ o nanosima ili o hrpama snijega koje su nagomilali strojevi. Bjelina koja ljubi nebo kud se god čovjek okrene i hladnoća na koju nismo navikli u korizmeno vrijeme, govore nam kako smo došli na naše odredište: selo Dobretiće i crkvu sv. Ante Padovanskog. Na prijevoju se snijeg s vrha polako topi, ali u dodiru s asfaltom postaje led tako da je i vožnja, ali i hodanje veoma otežano.

Crkva tamo gdje krovovi kuća ljube nebo

U župi koja ima oko 300 stalnih vjernika pastoralno djeluje fra Krešimir Vukadin. Na početku razgovora na naš komentar kako smo čuli da je on iznimno dobar čovjek i svećenik, u šali je rekao kako je: „slab.“ U suptilnom razgovoru kako bi pokazao da je i on bio zatečen župom u kojoj pastoralno djeluje, naglasio je kako je nizom izvanrednih premještaja u Franjevačkoj provinciji Bosni Srebrenoj usred zime, dok je snijeg bio do pasa, dva dana pred Božić dobio dekret za dolazak u Dobretiće.

„Crkva i župski stan su na 1 160 metara nadmorskih. U župu sam došao 23. prosinca 2010. kada je bilo mnogo snijega. Meni nigdje nije teško pastoralno djelovati. Kao rođeni Bugojanac u Bosni mi je svugdje lijepo. Skoro 30 godina sam svećenik i meni je raditi isti pastoral gdje god boravim tako da mi je svejedno. Imam životnu devizu: 'Ako je meni bilo lijepo na jednoj župi, neka kasnije i drugima bude lijepo; ako je meni bilo loše, nek' i drugima bude loše'“, rekao nam je u šali fra Krešo naglasivši kako nema ništa protiv ni da ide niti ostane u Dobretićima, župi koju mnogi smatraju težim pastoralnim ispitom.

Unatoč lošoj konfiguraciji tla i vremenskim uvjetima koji diktiraju i remete bilo kakve čovjekove planove, pa čak i odlazak na misu u proljetnim i jesenskim danima, smatra kako je izgradio dobar odnos s vjernicima. U njegovu radu uvelike mu pomažu pastoralni vijećnici. U šali kaže prvenstveno oko čišćenja snijega kojeg ima „za izvoza“.

Povratnička općina

Govoreći o broju vjernika i statistikama u „nebeskoj“ župi, naglasio je kako treba praviti razliku između onih koji tu stalno žive i onih vjernika koji dolaze za blagdane. Zato je uvijek važno napomenuti razliku između stalnih župljana i onih povremenih tijekom godine.
„Od šest krštenja prošle godine troje djece živi u župi. Vjenčana su četiri para, a samo jedan živi ovdje. Ljudi dođu iz susjednih gradova vjenčati se, ali ne žive u župi. Prošle godine je sprovod imalo skoro 20 pokojnika odavde. Prije rata imali smo oko 5 000 vjernika“, rekao je fra Krešo naglašavajući kako je današnji pastoral s vjernicima koje ima na zadovoljavajućoj razini, a u posljednje vrijeme se rad fokusira na nadolazeću Sinodu Vrhbosanske nadbiskupije.
Važno je napomenuti kako je rat 1992. izazvao potpuni progon pučanstva s ovoga prostora. Župa je bila okupirana, a narod protjeran. Većina ih se uputila u Hrvatsku te u inozemstvo: Austriju i Njemačku gdje mnogi ostaju i do danas. Važno je napomenuti kako su prije progona „mudrom razdiobom“ stanovnika za vrijeme bivše Jugoslavije, Hrvati pougarskog kraja bili pripojeni Skender Vakufu da bi bili manjina. A da su bili u sklopu općine Jajce, Hrvati bi činili većinu, što se „nije smjelo dogoditi“. 

Poslije Daytona jedno vrijeme Dobretići su bili u okviru jajačke općine, a kasnije je osnovana samostalna. Može se reći kako je nova općina nastala odcjepljenjem od Skender Vakufa (danas Kneževa). Iako je župa ratnim igrama i pregovaranjem u Daytonu pripala Federaciji BiH, povratak je otežan, a vraća se uglavnom starije pučanstvo. Najveći povratak ima zaseok Milaševci, te sela Gornjeg Pougarja, dok se najmanji ostvaruje u selima: Donji i Gornji Orašac, Davidovići...

Vrhovine u prošlosti i unutrašnjost crkve

Župa Dobretići nije novijeg nadnevka. Ona se spominje već 1672., i to pod imenom Vrhovine, a  nastala je odvajanjem sela od jajačke župe. Čini se kako staro ime župe više odgovara njezinoj prirodi. No, bilo kako bilo, od 1758. sjedište župe je u Žilićima, a od 1850. preneseno na mjesto gdje se danas nalazi crkva. Sredinom 1850. izgrađen je župni stan, a 1862. i crkva. Još jedna je izgrađena 1874. u Korićanima, koja je 1877. postala župnom crkvom novouspostavljene korićanske župe.
Krajem 1892. opet je podignuta nova crkva koja je služila sve do 1969. kada je teško oštećena u potresu pa je uskoro morala biti srušena. Četiri godine kasnije izgrađena je sadašnja crkva prema projektu ing. fra Pija Nuića. Crkva je u ratu napadnuta čak i zrakoplovnim bombama dok je poslije bijega hrvatskog pučanstva posve demolirana i opljačkana.

Njezinu unutrašnjost danas krasi nekoliko djela istinske sakralne umjetnosti: brončani kip sv. Ante s djetetom Isusom visine 185 cm koji je izradio kipar A. Starčević u prvoj polovici sedamdesetih godina 20. st. Postaje križnoga puta, ulje na platnu, 90x75 cm, naslikao je slikar Slavko Šohaj. U dvorištu se nalazi i brončano poprsje fra Željka Džaje što ga je izradio kipar Stipe Ledić. Za vrijeme rata umjetnička djela su bila opljačkana, ali je zalaganjem fratara crkva obnovljena, a umjetnine pronađene i uz određenu nadoknadu ponovno vraćene u crkvu. 

Zanimljivo je primijetiti kako na pločama koje popisuju kumove crkve ima dosta, uvjetno rečeno, pravoslavnih imena. Fra Krešo je objasnio kako je mudri fratar, čije brončano poprsje krasi dvorište crkve, poslije Drugog svjetskog rata savjetovao narod da djeci daju pravoslavna imena jer je primijetio kako njegovi župljani doslovce nestaju zbog djelovanja raznih milicija. Tim se činom željelo zaštititi roditelje koji nisu bili odvedeni, ali i djeci olakšati život u mjestu s "ustaškim kreditom" u većinski srpskoj općini Skender Vakuf kojemu je tada pripadala župa. Kuriozitet koji je važno zapisati i zapamtiti! Inače za nabrojati ono dobro što je fra Željko učinio narodu u Pougarju bilo bi potrebito jedno šire znanstveno istraživanje...

Na teritoriju župe postoji i filijala u Melini (oko 40 m2), te desetak kapelica od kojih je barem polovica izgrađena u posljednjih 30 godina. U nedavnom ratu sve su lakše ili teže oštećene te su morale biti obnavljane.
Župu tvore naselja: Dobretići, Bojtačići, Brujići, Bunar, Davidovići, Kričići, Melina, Mijatovići, Milaševci, Orašac (Gornji i Donji), Pavlovići, Prisika, Slipčevići, Vitovlje, Vukovići, Zapeće, Zasavica i Zubovići. Otprilike ta naselja i čine općinu.

Pastoral na 1 200 metara uvjetuje vrijeme

Prema župnikovim riječima, pastoralni život se odvija u tradicionalnom duhu: poštuju se i njeguju sve pučke pobožnosti pougarskog kraja, svibanjska, listopadska i molitva Gospe od brze pomoći svakog 8. u mjesecu u lokalnoj kapelici. Najbitnije je naglasiti kako čitavim životom župe, pa i pastoralom, diktiraju vremenski uvjeti. Ovisno o vremenu crkva može biti ispunjena vjernicima, ali i skoro prazna jer u njezinoj blizini nema mnogo župljana, a kad snijeg napada, „nema kretanja“.

Specifikum župe koji bi bilo dobro napomenuti je u selu Orašac. Riječ je o njegovanju sjećanja na Jozu Furundžiju koji je 1922. umro na glasu svetosti. Bilo je riječ o zaista posebnu čovjeku koji je doživio obraćenje i potom živio "svetačkim" životom. Vjernici dolaze svakog mladog utorka na njegov grob moliti se tijekom 9 mjeseci. Lokacija je 34 kilometra udaljena od župne crkve, a mnogi i pješače do groba.
Svećenik predaje školski i župni vjeronauk, a posebna se pozornost daje krizmanicima kojih obično ima desetak, ali većinom budu djeca iz Jajca, a samo nekoliko njih je zapravo iz Dobretića.
"Danas samo 16 djece ide u osnovnu školu, a ove godine nije bilo prvašića. Tužno je podsjetiti se kako je ista škola nekoć imala i po 800 djece u svojim klupama. Danas nema Frame, a postoji improvizirani pučki zbor koji pjeva najčešće samo dvije pjesme", rekao nam je fra Krešo.
Govoreći o korizmi i Uskrsu, saznali smo kako su uskrsni obredi iznimno cijenjeni u Dobretićima. Vjernici tada najviše dolaze pješice u crkvu. Muka se recitira i podijele se uloge, a narod voli i ljubljenje križa. Na samu svetkovinu Uskrsa vjernici vole šarati kuhana jaja, prestaje post pa narod popije i zapjeva ispred crkve i zaigra se kolo. Mnogi u korizmi poste i odriču se alkohola, bučnih zabava, galame, čak ima nekih koji cijelu korizmu poste osim nedjelja. S obzirom na konfiguraciju tla i nadmorsku visinu, nije čudno da Dobretićani imaju osim bijelog Božića i bijeli Uskrs.
Iako danas mala, župa Dobretići dala je desetak živućih svećenika i 15-ak časnih sestara. Važno je naglasiti kako je u prošlosti prvi apostolski vikar u Bosni bio biskup fra Marko Dobretić, podrijetlom s područja današnje župe. Treba i spomenuti kako u općini Dobretići postoje mnoge do danas neistražene povijesne znamenitosti kao što su: stećci, stara katolička groblja i nadgrobni spomenici.

Budućnost?

Na kraju se može zaključiti kako je očito najveći problem to što su ljudi otišli, a danas nema dovoljno mladih obitelji. Jako je prisutna ekonomska migracija jer je riječ o iznimno tešku podneblju za život. Veliki problem je i loša infrastruktura te čišćenje snijega. Teren je toliko težak da se na neka groblja ne može doći ni ljeti zbog loših putova. Od šezdesetih, a posebice sedamdesetih godina 20. st. počinje razdoblje gospodarske emigracije, a od osamdesetih godina pučanstvo se sve više zapošljava u Sloveniji i u Daruvaru u Hrvatskoj. Taj proces je zapečatio rat. 

Danas se, kao i prije, pučanstvo bavi stočarstvom, pojoprivredom i šumarstvom.
Najveći i najteži problem je nezaposlenost i slaba gospodarska aktivnost. Nadaleko poznati vlašićki sir najpoznatiji je proizvod pougarskih stočara. Nažalost, danas ga proizvode u iznimno malim količinama, isključivo pojedinci za vlastite potrebe.
Kraj obiluje različitim biljnim (listopadno-vazdazelene šume i drugo) i životinjskim vrstama (medvjed, vuk, lisica, divlja svinja...) što zasigurno može biti osnova za turističko gospodarstvo. Dobretići su i lijepo mjesto za izlete što koriste mnogi iz grada Jajca.
Čini se kako se broj župljana u posljednje vrijeme stabilizirao, a postoji trend da se stariji župljani vraćaju iz inozemstva kad zasluže mirovinu, što će uz nekoliko mladih obitelji biti okosnica pastorala u župi. Prema župnikovim riječima, kada bi se pokrenula ekonomija koja je karakteristična za ovo podneblje, vjerojatno bi se situacija u župi uvelike popravila. Upravo se u to slijevaju molitve nade, a i pitanja: što se čeka?


Kako je župa/općina dobila ime?

Općina je dobila naziv po jednom od najvećih sela ovog kraja, selu Dobretići. Ono ima dugu povijest i baštini ime od srednjovjekovne bosanske vlastelinske obitelji Dobretića.
Među pučanstvom još je živa usmena predaja pomognuta povijesnim temeljima koja kaže kako je padom Bosne 1463. zarobljeno i u Carigrad odvedeno oko 30 000 mladih. Među njima je bila i Ljiljana, kći Stjepana Dobrete, koja je dospjevši u sultanov harem, izmolila od sultana ferman kojim se Stjepanu daruje vlastelinstvo, nazivano prije Zapadne Vrhovine. Tu je Stjepan Dobreta i umro te je ukopan u selu Zapeće. Na spomeniku što mu je 1773. podigao biskup fra Marko Dobretić piše da je umro 1472. doživjevši 98 godina. Poslije njegove smrti vlastelinstvo su razdijelili sinovi, a prezime se izgubilo u vremenu.

Tko će koga ako ne svoj svoga?

Nažalost Dobretići su poznati i kao župa u kojoj je stradao fra Nikola Bagarić jer se usprotivio zloporabi pri raspodjeli humanitarne pomoći koja se u ratnim godinama dijelila preko župnih ureda. Mučki ga je pred župnom kućom ubio župljanin Stipe Šabanović 3. lipnja 1992. Mons. Anto Orlovac u knjizi Banjolučki martirologij (1999.) navodi da je ubojica nažalost iz redova njegovih župljana, inače čovjek primitivne svijesti koji je župnika ubio na krajnje bezobziran način: rafalnim pucanjem iz puške. Fra Nikola je pokopan na gradskom groblju u Jajcu, ispraćen, zbog ratnog okružja, samo malobrojnom subraćom i sestrama. Bio je to skroman oproštaj od svećenika koji je poginuo u dostojnom vršenju svoje svećeničke dužnosti i ljudske obveze. Ubojica nikada nije odslužio punu kaznu za svoj zločin.

Prvobitno objavljeno u dvobroju Katoličkog tjednika 13-14 2015. Tiskano izdanje možete naručiti u upravi MCVN-a.

Nema komentara:

Objavi komentar